Choklad brownie!!!!


Finns det något bättre än en smaskig brownie när choklad suget ligger på! Kände att det var dax att gräva fram ett till av mina så kallad hemliga recept :) den har varit så gammal att jag själv har glömt bort den!!!!  Brukade ha ett lager av dessa förr och jag funderar på om jag skulle sluta vara så lat och börja ha ett lager igen :)

NU är dom inte precis så goda som riktiga brownies men dom kommer så nära man komma kan utan att man tror att det är nyttigt!

2 stora ägg vitor eller 3 små
200gr choklad protein
1.5 dl mini mjölk
1.5 dl honung
2.5 dl jordnötssmör
4.5dl havregryn

Blanda honung och jordnötssmöret i en skål och micra den i ca 1.5 min, I en stor skål blanda resten. Använd helst en mixer för den är svår arbetad! Har ni ingen mixer och måste blanda för hand kan ni ta bort lite havregryn så blir det lättare! Bre ut mixen i en form helst ca 32x22 cm. Baka den i ugnen på 160C i ca 20, gör stick testet, kommer den ut ren är den färdig! Låt den kallna sen skär den i 20 lika stora delar, filma eller placera dom i frys påsar, förvarar du dom i kylen håller dom i ca en vecka. Frys in dom om du behöver!

Kalorier per servering 170
Protein 12
Kolhydrater 15
Fett 7

Efter ett tips av en vän har jag även räknat ut hur många kalorier en vanlig brownie har så ni får en idé hur stor skillnaden är!

Kalorier 223
Protein 4
Kolhydrater 32.5
Fett 9

Nu tänker ni nog att där inte är så stor skillnad i fett mängden så då kan inte vanliga brownies vara så farligt dåliga. Men skillnaden är att det är mättat fett i den vanliga som smör och choklad vilket inte är bra för kroppen medan, Den nyttiga har jordnötssmör vilket är enkelomättat fett och är bättre för kroppen.

Kommentarer

  1. Hej!

    Blanda honung och jordnötssmöret

    MEN hur mycke honung :)

    Bra sida!!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hallå!

    Tack för att du pekade ut att jag missat honungen, det missade jag och har nu rättat receptet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar