Min egen grymma grillkrydda!

Det finns allt för många salt och peppar kockar där ute, jag älskar använda örter och olika kryddor som ni kanske märker i mina recept. Så klart så måste jag leka fram en grillkrydda som slå alla andra kryddor.

Prova den till potatis eller kött och kycklingen eller varför inte prova till fisken eller allt annat, det är bara er fantasi och era smaklökar som sätter gränserna.
Låt säga att en del är en hel kryddburk
1 del paprika
1 del vitlökspulver
1 del lök pulver
1 del sesamfrön
1 del potatismjöl
1 del hela peppar korn
1 del torkad timjan
2 delar havssalt
1/2 del cayennepeppar ( här kan ni ta mindre eller mer beroende på smak)
1/3 del hela kryddnejlikor
1/2 del fänkålspulver 

Kör allt i en mixer tills det har blivit pulver, bränn av mixen i en panna ett par minuter tills det börjar dofta. Eller som när jag gör en 10 liters mix jag lägger dom mixade kryddorna på ett par plåtar, rostar dem i ugnen på 150C i 10minuter sen bryter jag sönder kryddorna med en gaffel och rostar dem i 10 minuter till, bryt sönder med en gaffel och  låt det svalna sen kör det i mixern igen. sen har ni ett grillpulver som håller hur länge som helst bara ni har det i en lufttät burk.

Sen har vi några fler tips till enkel kryddning som sexar upp det tråkiga köttet.
Använd gärna färskmalen peppar och salt från kvarn.
Vanligt salt används för att för krydda maten, gärna havssalt.
Örtsalt används till efterkryddning.
Torkade kryddor tas i från början av matlagningen.
Färska kryddor tas i mot slutet.

Citrusskal
Borsta frukten väl, riv gärna skalet innan du delar och pressar din citrusfrukt. Mycket smak.



Vill du göra en livsstilsförändring och upplever att du försökt allt men ändå inte lyckats?


  • Har du tröttnat på "quickfix" som inte håller i längden?

  • Vill du komma igång med träningen och bra kost?


  • Känner du att du fastnat i din träning och inte kommer vidare och når dina mål?


  • Känner du att din vardag är allt för stressig och att du inte lyckas få livspusslet att gå ihop?






Har du någon fråga eller fundering om blogginlägget eller våra tjänster kan du ställa den direkt här:



Kommentarer

  1. Så nu har jag gjort kryddan. Riktigt Nice :)

    SvaraRadera
  2. Så nu har jag inhandlat alla ingredienser till denna kryddblandning förutom sesamfrön. Just för att det fanns tre olika sorter. Skalade, oskalade och svarta. Vilka ska väljas? och så undrar jag om man kan mortla alla kryddorna istället för att mixa dem?
    Ser framemot en smaksenastion ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Seb437.

      Du kan använda både skalade och svarta. Du kan mortla dom men tänk på det om du använder tex en burk av varje krydda så kommer du att få mortla väldigt länge så att lägga allt i en blender är mycket smidigare.

      Radera

Skicka en kommentar