Citrus och ört marinad!!! Den sexigaste fisk marinaden som finns!


Så ja!!!! Då släpper jag lös mitt hemliga vapen som jag har använt i flera år på flera olika provlagningar för olika jobb!!! Detta är en marinad som jag absolut älskar och hela mitt hjärta och själ är med varje gång..  Skillnaden med att lyckas och att få den till den absoluta mouthogasmen är fingerkänsla och er absoluta kärlek....  

Nu gör jag allt på känsla men på ett ungefär så behöver ni:

1dl färsk dill
1dl färsk persilja
2 vitlöksklyftor
halv lök
3 citroner zest och juice
1/2 dl vitvins vinäger.. vanlig går bra med
1 matsked honung
ca 1 1/2 dl olivolja
salt och peppar

Lägg allt utom oljan i en blender, kör igång och låt allt bländas ordentligt innan ni börjar hälla i oljan så det blir en tjock marinad!!!!! Smak sätt den efter känsla... det ska på ett ungefär kännas som en spark i visdomständerna men inte vara för surt, sött eller oljigt!!!

Ta nu er favorit fisk och häll över marinaden över den och låt den står i ca 4 timmar! Torka av det mesta av marinaden och baka fisken i ca 5minuter i ugnen på 150 grader.. Syran kommer att koka fisken så allt du behöver göra är att värma upp fisken sen kan du använda marinaden som sås. Tillsätt lite mat extra 4%, lätt  kesella, lätt cremefraiche eller yoghurt....  eller varför inte behålla den som den är och koka ner den så den blir lite tjockare!!!

Har ni en lax kan ni skiva den råa laxen i tunna skivor och marinera den i 4 timmar sen äta den som den är.. laxen kommer att färgas vit för att syran har kokat laxen! Ja 


Kommentarer