Kesella bearnaise (uppdaterade versionen)

I somras när jag lekte ihop den förra kesella bearnaisen så visade någon mig en kesella bearnaise med äggula i och vad jag reagerade direkt på då var att gulan var rå i kesellan vilket inte är bra alls.

Det är väldigt liten risk att få salmonella av svenska ägg men varför ta risken. Så denna version gör jag som jag brukar göra med att vispa upp gulan under värme som man gör på det klassiska viset.  

Den blev faktiskt bättre än jag trodde och tricket var stevia sockret som balanserade det sura från kesellan. Och så blev den gul precis som en riktig bearnaise ”ler”

40gr 2st äggulor
200gr kesella 1 %
1/2 dl vitvinsvinäger
1 +1 tesked dragon
1/4 tesked cayennepeppar
1/4 tesked eller mindre stevia socker från LCHF-butiken
1/4 tesked vitlökspulver
1/4 tesked örtsalt
Malen svartpeppar

Koka vitvinsvinäger, vitlökspulver, malen svartpeppar och 1 tesked dragon till hälften sen låt det stå och dra. 

Koka upp vatten i en gryta, placera en metall skål med äggulan och vispa med en elvisp tills den är nästan vit och ni kan ta upp vispen och forma en åtta av gulan. Häll i vitvinsvinäger mixen och vispa lite till, så ni kan forma en åtta igen när ni lyfter upp vispen. 

Ta bort skålen från värmen och vispa i kesellan för hand sen krydda med dragon, cayennepeppar, örtsalt och stevia socker. 









Per 100gr
Kalorier 122,8
Protein 13,3
Kolhydrater 3
Fett 6,3

Kommentarer