Kyckling kiev med skinka och vitlökskräm. Men coleslaw: Lite avancerad!

Det märks verkligen att jag inte har arbetat på några dagar för jag kunde inte hålla mig för att leka loss i köket idag och vad som började på en linje fick snabbt en helt annan väg. Och som vanligt vet jag inte vad som hände mer än att jag stod för det mesta och bara skrattade åt mig själv. 

Kyckling kiev är en klassisk rätt som kan innehålla allt från vitlökssmör till spenat fyllning. Ca 10år sedan arbetade jag i en restaurang i Irland som serverade en grymt god Kiev med skinka och vitlökssmör så det är där jag fick lite av min inspiration sen att det blev att jag panerade med All brand… JA varför inte ”ler” Det är ett gammalt trick som var popolärt ett tag att panera med kellogs så eftersom jag har All brand hemma så fick det bli det. Men kan panera med vanligt skorpmjöl eller vetegroddar om ni vill hålla den sunda linjen. 

Det är inte ofta som jag överaskar mig själv för jag vet normalt hur god min mat blir men wow det är allt jag har att säga för kycklingen var så krämigt och smakrik god att jag själv blev överraskad.

Nu går det lika bra att servera kycklingen med ris eller något liknande.

Coleslaw
100gr riven vitkål
100gr riven morot
1 tum stor riven ingefära
1 riven vitlöksklyfta
50gr fettfri majonnäs
50gr kesella 1 %
5gr 1 matsked honung
1/3 tesked örtsalt
1/4 tesked cayennepeppar


Blanda allt och låt den stå i kylen ca 30 minuter.

Kyckling kiev.
170gr 1st kyckling bröst
30gr 2 skivor rökt skinka
20gr 1 matsked philadephia 5 %
10gr matlagningsost 11%
1 riven vitlöksklyfta
1/2 tesked persilja
1 ägg
Ca 5gr sojamjöl
Ca 30gr krossad All brand musli

Fläk kycklingen på hälften utan att skära igenom helt. Försiktigt banka ut kyckling så den blir jämn tjock. Lägg skinkan så den täcker hela kycklingen. Blanda philadephia, ost, vitlök och persilja sen bred mixen i mitten av kycklingen och rulla den. Börja med att panera först med sojamjöl så det täcker hela kycklingen. Skaka försiktigt av sojamjölet som inte fastnade. Lägg kycklingen i ägget och sen i den krossade All brand muslin. Se till att täcka kycklingen ordenligt och placera kycklingen i en för värmd ugn på 160C i 20 minuter. Ta ut den och låt den vila ett par minuter.






Coleslaw
Kalorier 165,7
Protein 8,6
Kolhydrater 27,9
Fett 1,2

Kycklingen
Kalorier 449,7
Protein 57,5
Kolhydrater 21,9
Fett 13,3







Kommentarer

  1. Ja detta låter mycket gott och ser mycket gott ut.

    Mvh Katte

    SvaraRadera

Skicka en kommentar