Chokladkaka Delux.



Jag kallar denna choklad kaka för delux för det känns som lyx att mumsa i sig den efter ett gympass som idag.  Och så blev den så krämigt god med under 5gr av både kolhydrater och fett. 

Har börjat kunna träna ordentligt igen efter operationen så tänkte jag skulle köra ett KB-pass idag med varje 3 set vardera 7 minuter, sen 20 minuter intervall på crosstrainer med en puls på 180.

Så blev grymt sockersugen när jag kom hem så var tvungen att leka fram en ny kaka. Den ser ut som ett muffin men är krämig som bara den. Nästa gång ska jag baka av den i en större form. Men tycker det är lättare att baka den i en muffinsform för då är den redan portionerad ”ler”

Nu använde jag mig bara en tesked stevia socker men är ni ute efter sötare smak som tex min inneboende som tyckte att det kunde varit sötare men medan jag tyckte den var söt nog. Ni skulle kunna använda en halv tesked till.

200gr 6st äggvita
1tesked stevia socker. 
150gr kesella 1 %
25gr 2 matskedar äpplemos sockerfri från Önos (finns på ICA)
40gr 1dl mandelmjöl 
1 tesked fiberhusk
1 tesked bakpulver
10gr 2teskedar kakaopulver
30gr 1 skopa Casein choklad proteinpulver 

Värm ugnen till 150C.

Vispa äggvitan med stevia tills den blir riktigt fluffig. 

Blanda allt det torra i en annan skål sen rör i kesella och äpplemos till en jämn smet. Blanda i äggvitan och rör om ett tag till det blir en jämn smet igen.

Dela upp mixen i 6 muffins formar sen placera den i mitten av ugnen i ca 15minuter. Den ska fortfarande vara lite lös när ni tar ut den och kommer att sjunka lite men vänta till sen svalnat för den är godare kall.





Per kaka delat på sex stycken.
Kalorier 98,9
Protein 12,3
Kolhydrater 2,5
Fett 4,3

Per 100gr
Kalorier 130,5
Protein 16
Kolhydrater 3,2
Fett 5,6




Kommentarer

Skicka en kommentar