Rostad pumpa och tomatkompott.

Så då kör jag igång med en serie av kompotter och färdig mat som jag kallar veckans matlåda. 

Jag ska visa hur man på ett enkelt sätt leker ihop en matlåda som räcker hela veckan. Jag börjar med veckans kompott/ smak sen kokar jag en laddning potatis/ris eller en annan kolhydratkälla som ska räcka för minst ett av dagens mål 5 av veckans dagar. Nu undrar ni säker varför 5 dagar. Jo för att jag lägger in 2-4 ätarmål i veckan och inte 1 ätardag som många gör, jag känner att det passar mig bättre, för jag blir inte lika hängig och trött av att ha ett mål som att ha en hel dag av frossande och grisande. 

Sen äter jag lite på känsla och kolhydrat roterar en aning från dag till dag. Dagarna jag arbetar och jag står i köket så drar jag ner på kolhydraterna och kalorierna för att lämna rum till små ätande/ smak av maten i köket. Sen när jag är ledig och tränar 2 pass om dagen så ökar jag på kolhydraterna och kalorierna en aning genom att leka ihop nya rätter och inte vara så strikt som jag är på jobbet även om jag inte syndar och grisar loss som en galning. 

Dagens kompott är en grymt god pumpa och balsamico rostad med även pumpa frön i för nyttiga fetter men den innehåller ändå inte många kalorier.

350gr 1/2 tärnad pumpa
50gr 3st hackad challoten lök
2st stora hackade vitlöksklyftor
Ett par kvistar timjan hackade
4 hackade salvia blad
400gr krossade tomater med rostad vitlök (findus)
15gr av pumpa fröna från pumpan
15gr kokosfett
0.3dl balsamicovinäger
5gr 1matsked råsocker
1 tesked samba olek
1 tesked örtsalt


Lägg pumpa fröna på en bakplåts papper och sätt in i ugnen sen tänd ugnen och skruva upp den på 200C.
Lägg allt förutom krossade tomaterna i en stekpanna och när ugnen är uppe på 200C sätt in den i ugnen i ca 15 minuter.
Se om pumpa fröna är torkade annars vänta ett par minuter och se igen, när dem är torkade så ta ut dem och låt dem vila och när dem är kalla lägg dem i en blender och kör pulver av dem.
Lägg dem krossade tomaterna i en stor skål och när pumpa mixen är färdig lägg allt över tomaterna med pumpa pulvret. Använd en stavmixer till att blanda allt en grövre kompott sen låt den svalna innan ni sätter in den i kylen för resten av veckan.

Specialingredienser hittar du antingen i länkar direkt i receptet eller hos våra samarbetspartners nedan.





Per 100.
Kalorier 44,8
Protein 1,1
Kolhydrater 5
Fett 1,9

Kommentarer