Semla

(Betalt samarbete med svenskt kosttillskott).

Så då är min utmaning klar. Jag fick utmaningen av Andreas Riffen Karlsson på Kroppsnytt att leka fram en diet semla. Och jag kan lova att bakning verkligen inte är min starka sida men jag skulle fixa det. Jag har den senaste tiden nog provat minst 10 olika versioner, jag har beställt hem allt från kokosmjöl, bakepro till hampamjöl, jag har så mycket hemma nu och det är tur att Budo fitness skickade mig en burk bakepro för nästan hela burken har gått åt liksom mitt ide med att jag skulle baka en vanlig bulle på dinkelmjöl. Jag har gjort av med ett helt kilo mjöl och en massa andra leksaker. Min inneboende har skrattat åt mig för hon får alla mina misslyckade semlor, och hon är förvånad över att jag inte gett upp men det kan jag helt enkelt inte göra, ge upp i köket är omöjligt för det finns inget jag inte kan göra, om jag nu vill det så klart ”ler”

Jag fick oväntad hjälp från en läsare. Jag och Jennifer har nog suttit ett antal timmar och mailat fram och tillbaka hur man skulle… inte kan… eller om man gör… men.. men om man gör så… nähe.. det gick inte… ”ler” Hon gav mig många tips på hur visa saker fungerar kemiskt och fick mig att tänka utanför boxen, samt fick mig att tänka tillbaka på hur jag gjort förr… Tack ska du ha.

Jag har snackat fram och tillbaka med kockarna på jobbet och idag fick jag numret av min kökschef till en av kocklandslaget kockar. Men han sa till mig det inte går och även om han tror att han inte hjälpte mig så gav det ändå mycket att prata med en som kan. 

Jag har gjort LCHF semlor, jag har gjort flera goda bullar och scones men ingen som jag var nöjd över, men så klickade det på gymmet vad om jag gör så med så och så här ”ler”
Och ett stort tack till dig Andreas för du pressade mig att gå utanför mig själv men snacka om att bli stressad för allt jag tänkt på har varit denna semla. 

Så till krämen. Jag har gjort flera olika sorters men den slutade med en sötad kesella med extra vanilj och gelatinpulver. Vill ni ha vanlig grädde så får ni allt räkna ut det själv jag är helt mosad efter denna utmaning.
Jag lägger upp två olika, en med bakepro protein och en utan. Den utan bakepro blir lite mindre än den med bakepro.

220gr 4st ägg separerade
200gr philadephia 5 %
2 teskedar FIBERHUSK
1 tesked stevia socker eller NICKS USE LIKE SUGAR
2 teskedar bakpulver (ICA´s är tydligen bäst har jag fått veta)
Nypa salt.
1 tesked kardemumma 

Utan bakepro

220gr 4st ägg separerade
100gr philadephia 5 %
1 teskedar FIBERHUSK
1 tesked stevia socker eller NICKS USE LIKE SUGAR
2 teskedar bakpulver 
Nypa salt.
1/2 tesked kardemumma 

Vispa upp äggvitan med salt tills den är fluffig. Blanda allt det torra i en annan skål sen rör i äggulan och philadephian, sist rör i äggvitan tills det blir en jämn smet. Låt stå i 10 minuter sen forma lika stora bollar med fuktiga händer.

För mixen med bakepro får ni 5 lika stora ca 90-100 grams bollar.
För mixen utan bakepro får ni 4 lika stora 100-110 grams bollar.
Baka av dem i en förvärmd ugn på 150C i ca 15-20 minuter. 

Mandelmassa

Blanda 10gr mandelmjöl
Nypa stevia socker eller NICKS USE LIKE SUGAR
1/2 matsked vatten.
Blanda allt och låt stå.
Krämen

250gr för hela, ca 50gr kesella per semla.
1 matsked gelatinpulver mix Dr Oetkers. (finns på Willys)
2 tesked stevia socker eller NICKS USE LIKE SUGAR
1/4 tesked vanilj pulver
Vispa allt i ca 1 minut med en elvisp. 

Ta ca 10gr mandelmjöl och bred det på bägge sidorna och sen spritsa krämen, sätt på locket och njut. 







Per st med bakepro semla.
Kalorier 386,3
Protein 37,7
Kolhydrater 8
Fett 20,8

Per st utan bakepro semla.
Kalorier 324,2
Protein 24,1
Kolhydrater 5,5
Fett 21,5





Vill du göra en livsstilsförändring och upplever att du försökt allt men ändå inte lyckats?


  • Har du tröttnat på "quickfix" som inte håller i längden?


  • Vill du komma igång med träningen och bra kost?


  • Känner du att du fastnat i din träning och inte kommer vidare och når dina mål?


  • Känner du att din vardag är allt för stressig och att du inte lyckas få livspusslet att gå ihop?









Kommentarer

  1. Har för mig att fiberhusk finns på ICA. Antingen vid "bakavdelningen "eller där "soya avdelningen" (inte den svarta soyan i flaska utan där de flesta allergi varorna finns). Bake Pro och andra sorters mjöl finns även på de flesta Life butiker. Lite tips bara.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset.
    Har inte sett Fiberhusk på ICA men på Willy´s, bakepro får jag från Budo-fitness för att vi samarbetar. Ska hålla ögonen öppna nästa gång jag går förbi Life

    SvaraRadera

Skicka en kommentar