Sweet, chili och zucchini sås.

Så till en ny kompott/röra till ”veckans matlåda”. Jag leker som sagt med veckans matlåda och leker fram en ny smaksättare till den annars tråkiga matlådan för det finns inget värre än att inte ha tid att laga mat varje dag och sen gå med den ursäkten till jobbet eller plugget och sen känna sig tvingad att handla något mindre näringsrikt från butiken eller kebabvagnen runt hörnet.

Allt ni behöver göra är att ta 1-2 timmar av er tid en av era dagar i veckan så har ni en matlåda för hela veckan. Och för att vi inte ska komplicera det så gör jag en ny smak varje vecka.

Var nere på min måndags runda på Citygrönt, och jag hade ingen riktigt aning om vad jag skulle leka ihop idag men så började jag prata med ägaren och han snackade så länge om zucchini att det fastnade sen gav han mig en hel påse med olika chilis som jag inte hade en aning om vad jag skulle göra med. Men så smög det så på ett litet ide om att varför inte leka ihop en sweet chili sås med zucchini.

600g 2st tärnad zucchini
100g 1st hackad lök
3st hackad vitlök
10g 1tum stor hackad ingefära
1st hackat citrongräs
80g 3st hackad chili utan frön
20g kokosfett
1 tesked stevia socker (LCHF-butiken)
2 teskedar guarnmjöl (LCHF-butiken)
2 matskedar flytande grönsaksfond
100g 1 dl matlagningsvitvin 1 % (ICA)
50g 1/2 dl vitbalsamico
40g 3 matskedar sojasås
3,5dl vatten
2 teskedar malen svartpeppar
2 teskedar örtsalt

Värm upp en gryta med kokosfett, lägg i löken, vitlöken, citrongräs, ingefäran och chilin. Fräs av allt hårt i ca 1 minut, häll i vitvin, koka ner till hälften ca 1 minut, sänk värmen och häll i vitbalsamic, låt det koka upp. Vispa i guarnmjölet i vattnet med sojasås, stevia socker och häll i det i grytan. Låt det koka upp och blanda i zucchini, sänk värmen och låt stå utan att koka i ca 20 minuter. Avsluta med svartpeppar och örtsalt.




Per 100g
Kalorier 41,2
Protein 1,4
Kolhydrater 4,2
Fett 1,9

Kommentarer