Kokosmjölk kokt savojkål.

Så till en ny kompott/röra till ”veckans matlåda”. Jag leker som sagt med veckans matlåda och leker fram en ny smaksättare till den annars tråkiga matlådan för det finns inget värre än att inte ha tid att laga mat varje dag och sen gå med den ursäkten till jobbet eller plugget och sen känna sig tvingad att handla något mindre näringsrikt från butiken eller kebabvagnen runt hörnet.

Allt ni behöver göra är att ta 1-2 timmar av er tid en av era dagar i veckan så har ni en matlåda för hela veckan. Och för att vi inte ska komplicera det så gör jag en ny smak varje vecka.

Jag hade verkligen ide torka idag, inte ens min morgon promenad löste den. Så när jag gick bland grönsakerna på City Grönt så hade jag ingen aning om vad jag skulle plocka på mig. Plockade på mig i alla fall en fin savojkål och började få en svag aning om vad jag kunde leka ihop.

Kaffet är i mest för att det är roligt och ger en rundare och djupare smak, känner ni inte för det är så är det inget ni behöver ha i.  

Tid, 30 minuter.

350g 1 huvud strimlad savojkål
200g 2st skivad lök
100g 1 st skivad äpple  
3 st hackade vitlöksklyftor
1/3 tesked sambaolek
1/3 tesked stevia socker
1 matsked färsk timjan
1dl matlagningsvitvin 1 % (Ica)
3 matskedar vitvinvinäger
10g kokosfett
1 tesked snabbkaffe
Malen svartpeppar
2 teskedar örtsalt
4 teskedar guarkärnmjöl eller maizena

Värm en gryta med kokosfett, stek lök och vitlök i ca 2 minuter. Var inte rädd för att bränna botten en aning det är meningen. Häll i vitvin, koka ner till hälften, häll i kokosmjölk. När det kokar, lägg i savojkål, äpple, sambaolek, stevia och timjan. Var inte orolig för att det ser ut att vara för mycket savojkål i grytan, det kommer att koka ner. Låt koka på medelvärme i ca 10 minuter. häll i vitvinsvinäger, kaffe och guarmjöl. Koka i ca 5minuter till, avsluta med örtsalt och malen svartpeppar.






Per 100g
Kalorier 55,2
Protein 1
Kolhydrater 4,8
Fett 3,3

Kommentarer

  1. Det här låter jätte gott!
    Hur mycket kokosmjölk har du i?
    Mvh Marcus

    SvaraRadera

Skicka en kommentar