Lowcarb kanelbullar.




En läsare frågade igår om jag hade kanelbullar och så klart har jag det. Men så gick jag igenom mitt gamla recept och det kändes helt fel och utdaterat, så kom på iden att vidareutveckla min korv bröd recept till en kanelbulle.
Fick inspirationen från LCHF Gourmet, och mitt gamla recept men bytte ut lite leksaker och gjorde om det till en helt ny.

Ni får 12 stycken utan denna laddningen. 

Tid 40 minuter.

220g 4st ägg
100g kesella 1 %
1/2 dl vatten
40g 1dl kokosmjöl
40g 1dl mandelmjöl
2 matskedar fiberhusk
1 teskedar bakpulver
Nypa salt
2 teskedar stevia socker
1/3 tesked vanilj pulver


Kräm

50g becel smör
2 teskedar stevia socker
2 teskedar kanel
2 teskedar fiberhusk
30g skopa proteinpulver vanilj
1/2 dl vatten

Sätt igång ugnen på 150C.

Lägg äggen och kesellan i en matberedare och blanda allt ordentligt. Häll i resten och kör igång den i ca 20 sekunder.

Lägg över smeten på en plåt ca 30-20cm med bak papper, använda fuktiga händer för att pressa ut smeten så den ligger jämt över hela. Var inte rädd för att använda en hel del vatten det gör inget.

Låt stå i ca 10 minuter, placera i ugnen i 10 minuter.

Under tiden, kör allt till krämen i matberedaren till en smet.

Ta ut formen, bred smeten jämt över hela. Ta en ända och knip ihop den, rulla ihop den hårt så den formar en rulle. Skär i lika stora bitar ca 1- 1,5cm tjocka ca 30-40g styck.

Höj ugnen till 180C

Pensla med vispat ägg placera i ugnen igen i ca 10 minuter. 





Per 100g .
Kalorier 213
Protein 17,4
Kolhydrater 3,2
Fett 14,1

Ca per styck 30g styck.
Kalorier 63,9
Protein 5,2
Kolhydrater 1
Fett 4,2



Kommentarer