Kokos & choklad protein bar.




Fick ett ryck igår och bara var tvungen att leka fram en ny version av en raw typ av bar. Denna gång med kokosmjöl istället för nötter.

Den var lite knepigare att göra för jag hade inte räknat med att kokosmjölet skulle suga åt sig så mycket vatten så närjag väl var färdig så var matberedaren överfylld. Så tänk på det när ni gör den att det kan bli lite kladdigt om ni inte tänker efter vilket inte jag gjorde ”ler”

Den blev riktigt saftigt god, men en aningen växande känsla i munnen när man äter den, så man behöver nog något att skölja ner den med… Men det är väl bara för att jag är så petig.
Jag tror om ni använder 2 matskedar fiber husk så kommer den att bli bättre men det får bli en annan gång.

Tid 10minuter + 4 timmar
200g choklad proteinpulver
200g kokosmjöl
50g dadlar
50g torkade aprikoser
50g tranbär
100g 1 liten mogen avokado
4 teskedar stevia socker
Nypa salt
20g kakaopulver 25 % fett
30g kokosflingor
1 L vatten.   

Kör alla bären med avokadon i matberedaren tills allt är sönder hackat. Blanda i resten med lämna kokosflingorna till senare. Kör till allt blivit en jämn smet.

Jag fick använda en större bakplåt än jag tänkt mig så den blev 32x24cm storlek.

Lägg bakplåtspapper i botten, rör i hälften av kokosflingorna i smeten, bred ut smeten i plåten och strö resten av kokosflingorna över toppen.

Placera i ugnen på 75C i 4 timmar.
När den är klar, ta ut den och låt den svalna ordentligt innan ni delar den. Jag delade i 16 bitar.





Per 100g
Kalorier 226
Protein 32,8
Kolhydrater 16,1
Fett 9,6

Per bar, delat på 16st.
Kalorier 98,9
Protein 14,4
Kolhydrater 7,1
Fett 4,2


Kommentarer

Skicka en kommentar