Tomat, selleri och salvia kompott.

Så till en ny kompott/röra till ”veckans matlåda”. Jag leker som sagt med veckans matlåda och leker fram en ny smaksättare till den annars tråkiga matlådan för det finns inget värre än att inte ha tid att laga mat varje dag och sen gå med den ursäkten till jobbet eller plugget och sen känna sig tvingad att handla något mindre näringsrikt från butiken eller kebabvagnen runt hörnet.

Allt ni behöver göra är att ta 1-2 timmar av er tid en av era dagar i veckan så har ni en matlåda för hela veckan. Och för att vi inte ska komplicera det så gör jag en ny smak varje vecka.

Idag tänkte jag att jag skulle göra något enkelt. Hmm tänker ni säkert! Han göra enkelt. ”ler” Där jag skriver överkurs behöver ni inte det get bara en rundare och en smakrikare rätt.


500g 1 packet krossade tomater
400g 1 bunt stjälkselleri  
150g 1 stort äpple
2 vitlöksklyftor
1/2 tesked chiliflingor (överkurs)
1/3 tesked stevia socker (överkurs)
1/4 tesked vaniljpulver (överkurs)
15g kokosfett
1/2 dl äppelcidervinäger
1,5 dl vatten
2st lagerblad
15 blad salvia
Malen svartpeppar
2 teskedar örtsalt

Lägg selleri, äpple, vitlök, chiliflingor, stevia, vanilj lagerblad i en matberedare, kör allt så det blir finhackat.
Värm en gryta med kokosfett, stek mixen i ca 2 minuter, häll i krossade tomater och vatten. Låt det koka på medelvärme i 20 minuter. Blanda i äppelcidervinäger, hackad salvia, smaksätt med malen svartpeppar och örtsalt.




Per 100g.
Kalorier 37
Protein 0,7
Kolhydrater 4,6
Fett 1,5


Kommentarer