Tonfisk med palsternacka & äpple, kokosmjölksås.

Läste en tråd häromdagen från någon som undrade hur dem kunde få i sig tonfisken utan att dricka vartannat vatten. Nu är det inte första gången jag hör detta, utan jag kan erkänna att jag själv gjorde det när jag var ung. Jag åt så mycket tonfisk och ris att det kom ut genom öronen men det är 15 å sedan och vi borde ha lärt oss mer sen det ljuvliga 80 talet ”ler”  

Det enda som hindrar dig och hur du får i dig din mat är endast din egen fantasi för jag kan inte förstå hur man kan sitta och trycka i sig mat bara för att den ska vara bra för dig. Jag har själv gjort det förr men tröttande väldigt snabbt och började experimentera med olika smaker istället. Hade jag kunnat så hade jag ätit mat tjugofyra timmar om dygnet men skulle aldrig äta något jag inte tycker om. Det är dels därför jag så sällan äter tonfisk även fast den är en billig och bra proteinkälla. Men jag ska offra mig och köra en tonfisk del nu där jag leker fram nya smaker utan att ändra på energivärdet allt för mycket. 

Den första är denna underbart goda palsternacka & äpple kokosmjölkröran jag gjorde till veckans matlåda. Allt ni behöver göra är att offra 1-2 timmar en dag i veckan sen har ni en smaksättare till er tonfisk, kyckling, keso, kesella… ja osv.

140g 1 burk tonfisk
100g palsternacka och äpple, kokosmjölk (du hittar receptet i bloggen
1 matsked hackad gräslök

Tricket är att skölja tonfisken i kallt rinnandevatten mellan halv till en minut, sen pressa ut vattnet så slipper ni den metalaktiga fiskiga smaken.  Rör sen såsen och gräslöken.
Den är så god att det inte ens smakar tonfisk.




Kalorier 218,2
Protein 35
Kolhydrater 6,7
fett 5,4

Kommentarer