Kyckling och rödkål sallad med valnötter och salvia.

Så till dagens lätta lunch. Jag försöker dra ner på kolhydraterna sen… ja jul! Jag hatar att erkänna att julen har fått en att gå upp i vikt men inte för att jag har ätit så många julmiddagar utan mest för att jag har lagat så många och har haft så mycket att göra. Sen att jag opererade navelbråcket innan jul inte har gjort saken bättre. Känner att jag har lagt på mig för mycket så nu blir det att rensa lite i systemet ett tag framöver. 

Men bara för det ska man inte äta torr och tråkig mat eller kyckling utan smak för ni som har följt mig och mina lekar vet hur allergisk jag är mot smaklös och tråkig mat, även om jag ”bara” lagar till mig själv. 

Denna sallad är en ljummen sallad och riktigt god och jag tror även den smakar lika bra kall som varm.

150gr strimlad kyckling  
100gr strimlad rödkål
40gr 1/2 skivad rödlök
20gr halv handfull valnötter
2 matskedar sojasås
1/2 dl vatten
5gr 1matsked honung
1 matsked citronjuice
5gr 1 tesked kokosfett
1/2 tesked vitlökspulver
1/3 tesked örtsalt
Malen svartpeppar
3 blad skivad salvia


Värm en stekpanna med kokosfett. Stek rödkålen och rödlöken i ca 2 minuter på medelvärme. Häll i vatten, honung och sojasås, låt vätskan koka bort. Rör i kycklingen, vitlökspulver, malen svartpeppar, örtsalt och valnötter. Höj värmen och stek allt i ca 4 minuter tills kycklingen är färdig. Blanda i citronjuice och salvia. Låt den svalna sen servera.





För hela.
Kalorier 407
Protein 37
Kolhydrater 12,8
Fett 22,4

Delat på två personer
Kalorier 203,5
Protein 18,5
Kolhydrater 6,4
Fett 11,2





Kommentarer