Kyckling pizza med rödlök, svamp och mozzarella. LCHF-pizza.

Så är jag tillbaka igen och var tvungen att leka med pizzan som jag misslyckades med igår. Fick lite inspiration från mat klubben.se och lekte om den som vanligt. 

Idag gick det bättre och den blev riktigt god, men ska jag vara ärlig så föredrar jag en med lite mer kolhydrater och som på samma gång har lite mindre kalorier. Den här innehåller för mycket fett för min smak, men jag vet att det finna andra som gillar det. 

Bakerix från LCHF-butiken innehåller kokosmjöl och mandelmjöl vilket jag tror är vad som ger den lite konstiga efter smaken av mandelkaka typ. Men den passar helt fint för dem som inte vill äta kolhydrater eller gluten men den är inget för mig. Jag föredrar moderat med kolhydrater och lägre fett men det är upp till var och en.

Basen.
65gr 1.5dl bakerix 
1 tesked fiberhusk 
5gr kokosfett
60gr 1 ägg
1/2 dl vatten

80gr fint strimlad kyckling
50gr krossade tomater
15gr skivad rödlök
15gr 1 liten skivad champinjon
30gr 4st skivor mozzarella
Vitlökspulver
Pizzakrydda
Örtsalt

Sätt igång ugnen på 200C.
Lägg bakerix och fiberhusk i en skål, lägg i kokosfett och gnid in det i mjölet. Blanda i ägg och vatten ordentligt sen låt det stå och dra i ca 5 minuter. 

Lägg mixen på en bakplåt och med fuktiga händer tryck ut den till rätt storlek.
Baka i ugnen i ca 10 minuter till den fått en jämn färg. 

Ta ut och bred krossade tomater jämnt över hela, lägg kycklingen ovanpå sen löken, champinjonerna, kryddorna och sist mozzarellan.
Placera i ugnen igen på 150C i ca 10-15 minuter tills kycklingen är klar mozzarellan har smält.






Kalorier 672,2
Protein 42,8
Kolhydrater 8,8
Fett 51



Kommentarer