Purjolök, kantarell och valnötsröra.


Så till en ny kompott/röra till ”veckans matlåda”. Jag leker som sagt med veckans matlåda och leker fram en ny smaksättare till den annars tråkiga matlådan för det finns inget värre än att inte ha tid att laga mat varje dag och sen gå med den ursäkten till jobbet eller plugget och sen känna sig tvingad att handla något mindre näringsrikt från butiken eller kebabvagnen runt hörnet.

Allt ni behöver göra är att ta 1-2 timmar av er tid en av era dagar i veckan så har ni en matlåda för hela veckan. Och för att vi inte ska komplicera det så gör jag en ny smak varje vecka.

Bli nu inte förskräckta när ni ser att jag har kaffe i, den ger en rökigare smak med en trevlig karaktär och passar perfekt till tex kyckling. Det är ett trick jag använde mig av förr, men hade glömt bort det, tills häromdagen när min kökschef lagade en kyckling rätt med kaffe i. så jag blev ju helt klart tvungen att leka fram en ny rätt med kaffe i. Ni behöver inte använda kaffe, ni kan lämna ute det och få en god röra likaväl.


400g tärnad purjolök
200g tärnad kantarell
30g hackade valnötter
100g 1dl kokosmjölk light
3dl vatten
2 matskedar flytande grönsaksfond
2 matskedar balsamic vinäger
2 teskedar paprikapulver
1 tesked vitlökspulver
1 matsked persilja
1/4 tesked stevia socker (om ni önskar)
1/4 tesked vaniljpulver (om ni önskar)
1 matsked snabbkaffe (om ni önskar)
3 teskedar arrowrot (Ica, finns bland kryddorna)
2 teskedar örtsalt
1 tesked malen svartpeppar

Värm upp en gryta med kokosfett, stek purjolöken i ca 2 minuter, blanda i kantarell och valnötter, stek allt i ca 2 minuter på medelvärme. Blanda i paprikapulver och vitlökspulver, frås dem i ca 1 minut. Häll i kokosmjölk, vatten, grönsaksfond, balasmic vinäger och persilja. Låt det koka upp sen låt grytan småkoka i ca 5 minuter. Blanda i arrowrot, stevia, vaniljpulver, kaffe, låt det småkoka i ca 5 minuter till. Krydda med salt och peppar. 




Per 100g
Kalorier 84,1
Protein 1,8
Kolhydrater 4,5
Fett 6,2

Kommentarer