Stek och mango chutney.

Betalt samarbete med SVENSKT KOSTTILLSKOTT  och SUPERFRUIT

Det blev en liten udda frukost idag men eftersom jag kolhydratroterar och har mina låga dagar på helgen som är min arbetsvecka, så får jag komma på något annat till att äta till frukost.
Jag åt stek och mango chutneyn med stekta ägg men ni kan äta den med både ris och potatis om i så önskar och vill ha ett stadigare mål. 

Ni undrar säkert varför jag alltid äter potatis till dem flesta målen jag äter, men om ni ser efter i kalori värdet innehåller 100g potatis mindre energi än 50g ris och jag kan lova att ni får en större mängd potatis än ris, eftersom man äter med ögonen och måste tugga en större mängd potatis så lurar man kroppen till att tro att man ätit mer än vad man egentligen har gjort. 

Många tänker helt säkert nu att vad med GI värdet? Potatis har ett väldigt högt GI värde och jag har fått lära mig att undvika sådana livsmedel. Men ni tänker inte på att om man blandar ett livsmedel med högt GI värde som tex potatis med ett protein som tex kyckling så sänks GI värdet till en normal nivå och potatis blir helt plötsligt ett helt perfekt mål, bara för att ni kan äta så mycket mer mängd potatis än dem flesta andra kolhydrat källor.

Om ni beställer ris på en kina restaurang så får ni lätt 500g ris och energi värdet skjuter lätt över 1500 kalorier men när ni beställer en rätt med potatis i dem flesta restauranger så får ni max 500g och det når bara upp till max 400 kalorier. 

Så tänk på det nästa gång ni väljer vad för rätt ni ska äta ute.

220g strimlad ryggbiff
110g 2st stekt ägg
5g kokosfett
100g mangochutney
(150g potatis)
(50g ris)

Värm en stekpanna med kokosfett så den blir rykande varm, sänk värmen till medel, stek den strimlade ryggbiffen hårt i ca 2 minuter, ta bort stekpannan från värmen, blanda i mango chutneyn, låt stå i 1 minut.
Servera med ägg eller ris eller potatis om ni önskar.






För hela.
Kalorier 531,2
Protein 62,4
Kolhydrater 9,1
Fett 26,9

Delat på två portioner.
Kalorier 265,6
Protein 31,2
Kolhydrater 4,6
Fett 13,5

Med 150g potatis utan ägg.
Kalorier 490,1
Protein 51,3
Kolhydrater 33,3
Fett 15,9

Med 50g ris utan ägg.
Kalorier 55,6
Protein 53,2
Kolhydrater 47,5
Fett 16,1



Vill du göra en livsstilsförändring och upplever att du försökt allt men ändå inte lyckats?


  • Har du tröttnat på "quickfix" som inte håller i längden?

  • Vill du komma igång med träningen och bra kost?


  • Känner du att du fastnat i din träning och inte kommer vidare och når dina mål?


  • Känner du att din vardag är allt för stressig och att du inte lyckas få livspusslet att gå ihop?





Har du någon frågat eller fundering om blogginlägget eller ivåra tjänster kan du ställa den direkt här:









Kommentarer