Choklad och nötbar.

Ibland får man inspiration från någon eller något, men det tar ett tag för iden ska marineras och växa till sig. Ett par månader sen visa en läsare mig ett recept med avokado i och så klart var jag tvungen att kolla runt lite men det hände inte så mycket mer förrän idag när jag var på min måndags runda på Citygrönt och upptäcktsfärden i en av Malmös butiker i min jakt på nya leksaker. Iden bara kom till mig och jag var tvungen att leka fram ett nytt protein bar raw style.  

Jag slängde in allt i ugnen och glömde bort den för att jag bara var tvungen att sticka till gymmet. Snacka om att jag fick panik när jag kom på det mitt under mitt pass, men jag tränade ändå klart och när jag kom hem var den färdig hahaha.

200g proteinpulver choklad 
200g hasselnötter
50g torkade blåbär
50g tranbär
50g torkade plommon
100g 1liten mogen avokado
10g kakaopulver 20 % fett
3 teskedar stevia socker
 1/2 tesked vaniljpulver
3 matskedar citronsaft
3dl vatten

Lägg att i en matberedare och blanda så det blir en jämn smet. Lägg smeten i en ugnsform ca 20x30cm. Använda fuktiga händer för att jämna ut allt.
Sätt in formen i ugnen på 75C i 4 timmar ta ut och låt svalna. Dela upp i 12 lika stora bitar.
Nu vet jag inte hur länge dom håller så frys in dom och ta ut när du behöver något snabbt och gott.




Per 100g
Kalorier 375,2
Protein 32
Kolhydrater 11,3
Fett 22

Delat på 12 bars per bar.
 Kalorier 206,3
Protein 17,6
Kolhydrater 6,2
Fett 12,1



   

Kommentarer