Jordnötsbiffar med vegetarisk Tava och vitlöksdressing.

När jag lärde känna Jared på Ekko gourmet lite över 5år sen så lagade han alla sina vegetariska biffar hemma i sitt kök och hade bara en kund. Vi har jobbat ihop i flera olika kök där han jobbade extra för att få ihop det med att starta sitt företag. Jag har varit med och packat biffarna och var med en dag på Malmö-festivalen för några år sen och hjälpte honom i hans tält. Ekko gourmet hade precis blivit utnämnd till det tredje bästa mat tältet och så klart var det fullt hus hela kvällen. Jag kommer ihåg att allt jag såg den kvällen var salladen jag lade på tallrikarna som skulle med biffarna och tänkte hela tiden att detta är ju vegetarisk kanin mat. Hur kan det vara så populärt.
Men så har jag varit med från början och sett hur Ekko har växt från den lilla firma, till det stora företag det är nu, som säljer sina vegetariska produkter i över 200 butiker i hela Sverige, mest hos Ica och Coop. Dom tar nu steget över till Danmark och ska finnas i alla Coops frysdiskar.  
Jag har alltid haft ett eller två packet av deras produkter för dagar när jag känner att jag skulle behöva ha en köttfri dag för deras produkter innehåller massvis med ekologisk spannmål och grönsaker och är helt vegetariska och veganska. De innehåller varken ägg, äggvite protein, mjölkprodukter eller soja.

Han är verkligen en inspiration för mig nu när jag startar mitt eget företag.

Tid 15 minuter.

160g 2st jordnötsbiffar (Ica eller Coop)

50g tava (du hittar receptet i bloggen)

40g 2 matskedar vitlök och paprika kesella (du hittar receptet i bloggen)

 

Stek burkarna i ca 10 minuter.

Värm upp tavan i en gryta.

Servera med vitlöks och paprika kesellan.



 

För hela.

Kalorier 387,4

Protein 19,7

Kolhydrater 39,3

Fett 14,9

 

Delat på två portioner

Kalorier 193,7

Protein 9,9

Kolhydrater 19,7

Fett 7,4

 

 

 

 


Kommentarer