Torsk, kalkonbacon dillgryta. ”Veckans matlåda”

Jag fortsätter med veckans matlåda, denna gång ska jag försöka att göra matlådor med andra protein källor än kyckling. Idag använder jag mig av billig fryst torsk från Ica.
Denna gryta blev så otroligt god och det behövdes inte mycket salt pga kalkon baconet. 

Delat på 5 portioner blir det 400g mängd gryta för 10portioner blir 200g. 

Jag har räknat ut hur mycket det blir med 100g ris och med 150g potatis.

Jag ska inte gå in på hur mycket bättre jag tycker potatis är än ris och pasta men potatisen har verkligen fått ett dåligt namn vilket den inte är förtjänt av, jag älskar potatis för att man kan äta så mycket mer mängd för mindre energi och att den skulle ha ett GI värde har inget med att göra när man äter potatisen med ett protein som drar er på GI värdet, så den tabellen kan man slänga ut från fönstret och aldrig se på den igen.

Antingen bakar ni av ca 1kg bakpotatis eller så kokar ni ca 1kg ris och delar upp det i matlådorna.
Potatis väger lika mycket okokt som kokt, ris väger ca dubbelt så mycket kokt som okokt.
 
Se till att tärna moroten och palsternackan i ca 1/2 cm storlek.

Svart vitlök är en fermenterad vitlök, med en fyllig och söt smak. Super god i pasta såser och risotto, eller med kött och fisk.
Fermenterings process tar bort vitlökens starka doft och eftersmak och lämnar en rik melass, geléliknande konsistens. En helt unik smak upplevelse som förhöjer och ger en ny dimension till din matlagning. För ett år sen kostade den ca 70kr styck nu kan man finna den på fler och fler ställen. 

Ni behöver inte använda svartvitlök det går lika bra utan.

Jag använder mig av Guarkärnmjöl som är ett stabiliserings- och förtjockningsmedel som utvinns ur frön av guarväxten (Cyamopsis tetragonoloba), som är en baljväxt. Fruktkärnmjölet passerar rakt igenom tarmen utan att tas upp av kroppen. Men det gå lika bra med maizena även om jag inte rekommenderar det.


Tid 40 minuter.

800g 2 packet Torsk (Ica)
300g 3 packet tärnad kalkon bacon (Ingelsta)
200g tärnad morot
200g tärnad palsternacka
100g hackad lök
2st hackade vitlöksklyftor
5st klyftor svartvitlök (Om ni önskar)           
Ett stort knippe hackad dill   
200g 2dl Milda mini mat 7 %
2 dl matlagningsvitvin 1 % (Ica)
1dl vatten
10g kokosfett
Örtsalt
2 teskedar guarkärnmjöl. 

Värm en gryta med kokosfett, fräs lök, vitlök, svartvitlök och bacon i ca 30 sekunder. Häll i vitvin, vatten, milda mini mat med morot och palsternacka, låt det små koka på medelvärme i ca 10 minuter. Lägg i torsken, låt allt koka i ca 8-10 minuter. Blanda i guarkänsmjöl och dill, låt det redas och bli tjockt, smaka av med örtsalt. 

Specialingredienser hittar du antingen direkt i länkar i recepten eller här nedan. 







För hela utan potatis/ris
Kalorier 1691
Protein 192,7
Kolhydrater 66,6
Fett 43,7

Delat på 5 portioner utan potatis/ris ca 400g mängd per portion.
Kalorier 338,2
Protein 38,5
Kolhydrater 13,3
Fett 8,7


Delat på 5 portioner med 160g potatis.
Kalorier 459,8
Protein 41,4
Kolhydrater 39,1
Fett 8,9

Delat på 5 portioner med 80g ris
Kalorier 630,2
Protein 46
Kolhydrater 70,8
Fett 11,1

Delat på 10 portioner med 80g potatis
Kalorier 229,9
Protein 20,7
Kolhydrater 19,6
Fett 4,5

Delat på 10 portioner med 40g ris
Kalorier 315,1
Protein 23
Kolhydrater 35,4
Fett 5,6






Kommentarer