Lemontart. LCHF

Betalt samarbete med SUPERFRUIT och SVENSKT KOSTTILLSKOTT.

Kom på att jag inte hade gjort en pajdeg eller en paj för den delen när jag fick frågan en av kroppsnytt byggarna om man kunde använda kokosfett istället för smör i pajdegen. Den kan helt klart justeras en aning för att få ner fettet men det får bli en annan version.

Lekstugan där uppe på toppen av axlarna började så klart gå på hög fart och jag var tvungen att prova en ide jag fick, eller som jag haft ett tag.

Vill ni göra en större paj så för ni nog dubbla mängden.

Pajdegen.
1dl 40g MANDELMJÖL
1dl 30g sojamjöl
100g kesella 1 %
20g smält KOKOSFETT
3 teskedar stevia
Nypa salt

Blanda allt ordentligt och låt stå i kylen i en timme.
Sätt igång ugnen på 180C.
Spraya två 10cms pajformar med oljespray. Pressa degen jämnt över hela. Placera i kylen en liten stund.
Baka av i ugnen i 20-25 minuter.
Ta ut och låt svalna.

Citron fyllning till en paj.
100g kesella 1 %
3 teskedar stevia
Halv citron och skal
Kniv udd vaniljpulver 
Blanda allt ordentligt och lägg fyllningen i ett skal. Ställ in i kylen och låt den vila en stund.





För hela pajdegen .
Kalorier 617,8
protein 31,4
Kolhydrater 10,3
Fett 49,5

Per 100g
Kalorier 325,2
protein 16,5
Kolhydrater 5,4
Fett 26

Lemontarten
Kalorier 386,3
protein 28,4
Kolhydrater 9,2
Fett 25,8

Specialingredienser hittar du antingen i länkar direkt i receptet eller här nedan. 

Kommentarer