Blåbärspaj. LCHF

Betalt samarbete med CERVERA och SVENSKT KOSTTILLSKOTT.

Kunde inte låta bli att leka vidare med min pajform. Min förra paj hade kokosfett i mest för att det är sundare men så innehåller den mer energi så tänkte att jag skulle prova med smör istället och göra om receptet lite mer.

Man skulle kunna tro att jag förespråkar LCHF men det gör jag inte på långa vägar jag leker bara haha.

Roliga är att en läsare hann före mig med att göra på bara mandelmjöl. Det är alltid roligt när jag kan sprida lite inspiration.

Tänk på vilket kokosmjöl ni använder, dem har lite olika energivärde. Den som har det bästa energivärdet är raw food shop’s. Vet inte varför och jag har inte fått klara svar när jag har frågat.
Får leka vidare hur jag ska få ner fett mängden.

Pajdeg.
80g 2dl MANDELMJÖL
10g 1matsked KOKOSMJÖL
100g kesella 1 %
20g smält smör
2 teskedar stevia
1/3 tesked örtsalt

 Blanda allt ordentligt, ställ in den i kylen i en timme.
Sätt igång ugnen på 180C.
Dela upp i två lika stora bitar, ca 106g var, speja en form ca 12cm diameter med oljespray, pressa ut degen jämnt över hela upp över kanterna.
Placera i ugnen i ca 20 minuter, ta ut och låt svalna.

För hela pajdegen.
Kalorier 699,1
Protein 29,9
Kolhydrater 7,8
Fett 64,8

Per styck.
Kalorier 349,6
Protein 15
Kolhydrater 3,9
Fett 32,4

Blåbärskräm 2 stycken pajer.
100g kesella 1 %
100g blåbär
20g protein, vanilj 
1,5 tesked GUARKÄRNMJÖL
2 teskedar stevia
1/4 tesked vaniljpulver
1dl vatten

Lägg allt i en kopp, använd en STAVMIXER, kör i ca 1 minut.
Dela upp smeten i båda pajformerna, ställ in dem i kylen i 1 timme.

Specialingredienser hittar du antingen i länkar direkt i receptet eller här nedan. 





Per blåbärspaj.
Kalorier 448,9
Protein 30
Kolhydrater 10,5
Fett 33,5
  

Kommentarer