Kyckling och hasselnötsomelett.

Fick ett liten udda ide efter min morgon promenad. Jag kolhydrat roterar, vilket innebär att två till tre dagar så ligger jag mellan 50-100g kolhydrater från grönsaker, en dag hög ca 200-400g, två dagar mellan ca 100-200g. Mina låga dagar ökar jag proteinet och fettet en aning men inte till den grad som LCHF för jag försöker utesluta dåligt fett som tex animaliskt fett, som bacon, grädde och dylikt.
Så dagarna som är mina låga kolhydrat dagar får jag komma på lite andra frukostmål än min älskade havre, protein pudding. 

Jag håller med att denna omelett låter en aningen udda för att säga det snällt men den blev otroligt god och smakrik. Jag använde hasselnötssmör som jag hittade på Ica för att den innehåller mindre kolhydrater än jordnötssmör och smakar bättre tycker jag för att den är lite mildare i smaken så den passar bättre med kycklingen i omeletten.

155g 3st ägg
100g tunt skivad kyckling
8g 1 tesked hasselnöts smör
20g riven matlagningsost 11 %
Örtsalt

Vispa upp äggen i en skål med en liten nypa salt. Det blir bäst om äggen är rumstempererade. 

Stek kycklingen i en stekpanna på högvärme i ca 1 minut. Blanda i hasselnöts smöret. Stäng av värmen och häll i äggen och med en träsked rör i sönder ägget i form som en åtta. Dra sidorna in mot mitten. När ägg mixen är nästan helt stel så låt stå i ca 30-60 sekunder på eftervärmen, fördela osten jämnt över toppen. Tippa stekpannan en aning och flippa över ena kanten av omeletten till den andra sidan så det får en form av en halvmåne. 

Jag har gjort ett klipp hur man en omelett på bästa möjliga vis. Så fort det har blivit färdig klippt så kommer jag att lägga upp den. Men till dess för ni klara er på min halv dåliga förklaring. ”ler”.





För hela.
Kalorier 431,1
Protein 48,8
Kolhydrater 0,8
Fett 25,9

Delat på två.
Kalorier 215,5
Protein 24,4
Kolhydrater 0,4
Fett 13


Vill du göra en livsstilsförändring och upplever att du försökt allt men ändå inte lyckats?


  • Har du tröttnat på "quickfix" som inte håller i längden?

  • Vill du komma igång med träningen och bra kost?


  • Känner du att du fastnat i din träning och inte kommer vidare och når dina mål?


  • Känner du att din vardag är allt för stressig och att du inte lyckas få livspusslet att gå ihop?





Har du någon frågat eller fundering om blogginlägget eller ivåra tjänster kan du ställa den direkt här:












Kommentarer