Svartvitlöks masserad Black Angus (entrecote), grillad sparris, morot, svartvitlöks rostad champinjon och potatis med soltorkad tomatkräm.

Betalt sammabete med  LYCKASMEDMATSVENSKT KOSTTILLSKOTT  och SUPERFRUIT

(Laktosfritt & glutenfritt)

(Kunde inte låta bli att ta med denna vackra dam hem när jag besökte Bulltofta kött i Malmö. Blir aldrig missnöjd när jag är där men igår blev jag verkligen knäsvag av bara tanken att jag och Black Angus skulle ha en trevlig kväll ihop. Och på toppen av det så möttes jag av en lika fin svartvitlök när jag besökte Citygrönt. Om ni inte har provat denna fermenterade svarta vitlök så har ni missat den sjunde smaken som gör om maten till något helt gudomligt)-ta bort? Jag vet jag är en matnörd och jag är stolt över det.

Ni behöver inte använda svartvitlök det går lika bra med vanlig vitlök.   

Tid 25 minuter.

200g entrecote.
150g 2st kvartade potatisar
80g 2st hackade skogschampinjoner
50g 4st sparris
50g 4st små morötter
2st svarta vitlöksklyftor (vitlök)
5g smör
Svartpeppar
Örtsalt


Soltorkad tomatkräm.

50g kvarg  (kan köpas laktosfritt)
10g 1/2 soltorkad tomat i avrunnen olja
Örtsalt
Svartpeppar

Sätt igång ugnen på 200C grill. .

Gnid in den svarta vitlöken på entrecoten på båda sidorna. Den svarta vitlöken är så mjuk att den kommer att göra så köttet ser smutsigt ut. Har ni en vanlig vitlök. Dela den på hälften och gnid den över köttet ca 1 minut. Låt den stå i rumstemperatur.

Blanda krämen. 

Lägg potatis med champinjon, svartvitlök, smör, svartvitlök och örtsalt i ugnen i ca 20 minuter.

Grilla sparrisen och moroten i en grillpanna i ca 10 minuter. Lägg dom åt sidan.
Grilla entrecoten i ca 10 minuter avsluta med svartpeppar och örtsalt. Lägg den åt sidan för att vila.
Lägg tillbaka grönsakerna på grillen, använd en pensel för att glasera med köttsafterna från köttet.




För hela;

Kalorier 593,1
Protein 53,3
Kolhydrater 34,8
Fett 25,4

Delat på två portioner.
Kalorier 296,6
Protein 26,7
Kolhydrater 17,4
Fett 12,7

Specialingredienser i recepten hittar ni antingen direkt i länkar i receptet eller på någon av dessa sidor: SPECIALINGREDIENSER 1 och SPECIALINGREDIENSER 2.

Kommentarer