Fläskpannkaka.

Det började med att en av mina läsare bad mig leka ihop en sund fläskpannkaka men det hände faktiskt inte mycket mer förrän idag när jag var ute på min morgon PW då jag helt plötsligt blev sugen på en fläskpannkaka men jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg förra gången jag lagade en eller om jag ens har lagat en i mitt liv. Jag är utbildad i Irland och har inte jobbat i många helsvenska kök så jag är lite handikappad ibland när det kommer till den svenska husmanskosten, även fast jag vet i praktiken hur jag lagar det mesta.

Så här kommer en version av en enkel och sund fläskpannkaka som är helt ok.

180g 3st ägg
60g tärnad bacon
30g sojamjöl (ICA)
1 1/2 tesked guarnmjöl (LCHF-butiken)
1 tesked Pofiber (ICA Maxi)
1/2 tesked bakpulver
Nypa salt
70g 0.7 dl lättmjölk

Sätt igång ugnen på 160C.
Vispa upp äggen i en skål. Vispa allt det torra till en smet. Sist vispa i mjölken.
Lägg bacon i en kall stekpanna och sätt igång värmen på max, stek baconet tills den är en aning knaprig. Häll i smeten och placera i ugnen i ca 10 minuter.  Servera med sockerfri lingonsylt (Önos från ICA)





För hela.
Kalorier 627,8
Protein 44,2
Kolhydrater 8,3
Fett 46

Delat på två portioner.
Kalorier 313,9
Protein 22,1
Kolhydrater 4,2
Fett 23

Delat på fyra portioner.
Kalorier 157
Protein 11,1
Kolhydrater 2,1
Fett 11,5

Kommentarer