Jordnötssås.

Så till en ny kompott/röra till ”veckans matlåda”. Jag leker som sagt med veckans matlåda och leker fram en ny smaksättare till den annars tråkiga matlådan för det finns inget värre än att inte ha tid att laga mat varje dag och sen gå med den ursäkten till jobbet eller plugget och sen känna sig tvingad att handla något mindre näringsrikt från butiken eller kebabvagnen runt hörnet.

Allt ni behöver göra är att ta 1-2 timmar av er tid en av era dagar i veckan så har ni en matlåda för hela veckan. Och för att vi inte ska komplicera det så gör jag en ny smak varje vecka.

Denna sås har lite mer fett innehåll än mina vanliga smaksättare men så äter jag lite kolhydrater denna vecka så ni får helt enkelt ta det ”ler”
Och så klart har jag tillsatt mer grönsaker än en vanlig jordnötssås, bara för att den ska bli sundare så klart.
Jag använde osaltade och orostade jordnötter som jag rostade själv i en stekpanna sen körde dem i en mixer tills dem är grov hackade.


150g tärnad rotselleri
100g tärnad morot
100g hackad lök
100g tärnad skalat äpple
3st hackad vitlök
1 tum stor hackad ingefära
1/2 tesked sambaolek
1/2 tesked stevia socker
100gr jordnötter
2 teskedar arrowrot (Ica, finns bland kryddorna)
2 matskedar flytande grönsaksfond
2 matskedar sojasås
1/2 dl äppelcidervinäger
150g 1,5dl kokosmjölk light
5dl vatten
20g kokosfett
Malen svartpeppar
Ca 2 teskedar örtsalt


Värm upp en gryta med kokosfett, blanda i lök, vitlök, äpple och ingefära. Stek allt tills det blir mjukt, ca 2 minuter. häll i äppelcidervinäger, koka ner till hälften, häll i kokosmjölk, jordnötter, stevia socker och sambaolek. Låt allt koka i ca 1 minut. Häll i vatten, sojasås, grönsaksfond och arrowrot, när det börjar koka blanda i resten av grönsakerna och sänk värmen till medel. Låt allt små koka i ca 10-15 minuter tills grönsakerna är mjuka men fortfarande har lite bit kvar.
Krydda med malen svartpeppar och örtsalt. 

Det blev verkligen ingen bra bild... sorry!



Per 100g
Kalorier 139,8
Protein 4,1
Kolhydrater 7
Fett 10,2


Kommentarer