Tofu burgare.

Försökte mig på denna tofu burgaren i somras och misslyckades, så jag la den åt sidan. Men idag dök ett ide upp och jag var tvungen att leka igen. Och nu när jag har lärt mig nya tekniker och lärt mig att använda andra råvaror än jag hade tillgång till förra året så det har blivit lättare att leka och det lossnade.
Kollade igenom olika recept men alla var så tråkiga så jag fick leka på mitt eget lilla vis. Som vanligt när jag leker så går det som jag vill till småningom.

270g 1 packet Tofu (Kung Markattas naturella tofu)
110g 2st ägg
40g riven parmesan
2 tesked guarkärnmjöl 
30g kokosmjöl 
5 blad hackad persilja
1/3 tesked vitlökspulver
1/3 tesked paprikapulver
1/2 tesked örtsalt
1/2 tesked malen svartpeppar

Lägg ägg, guarmjöl, parmesan, och kryddorna i en matberedare. Kör i en minut. Lägg i tofu och kokosmjöl. Kör igång och låt det bli en jämn smet.
Använd fuktiga händer och forma tre stycken 150 grams burgare.  Låt stå i kylen i minst 30 minuter. Stek sen dom i stekpanna i ca 4 minuter.



Per 100g
Kalorier 180,6
Protein 17,7
Kolhydrater 2,4
Fett 10,9


Per burgare.
Kalorier 270,9
Protein 26,6
Kolhydrater 6,7
Fett 16,3

Kommentarer