Kamben och revben tryckkokade.

Betalt samarbete med CERVERA.


Snart går grillsäsongen igång och vad är inte bättre än några rikligt saftiga och möra revben.

Jag tog inte fram bara en utan tre olika. Ett äpple och samba olek glaze gjord på sockerfri äpplemos. En teriyaki glaze som jag är en äldre glaze jag gjort förr som passar till det mesta.

Ni sparar så mycket tid genom att tryckkoka revbenen först men väljer ni att för koka dem så kan ni lägga till ca 1.5 timmes till lagningstiden.
Först tryckkokade jag både kambenen och dem tjocka revbenen i 30 minuter i en lager gjord på.
här hittar du en TRYCKKOKARE.

2L vatten
4st krossade vitlöksklyftor
2st lagerblad
5st hela svartpepparkorn
1 tumstor ingefära
1 matsked örtsalt

Jag hade tryckkokaren på första steget så den släppte ut lite ånga, när tiden är ute, öppnade jag ventilen och lätt trycket jämnas ut innan jag öppnade locket. Jag la revbenen på metal folie och penslade båda sidorna med min valda glaze. Lätt dem svalna. Ni kan antingen grilla på dem efter en stund när smakerna satt sig eller spara dem till senare och låta smakerna växa ännu mer.



Sen provade jag att tryckkoka revbenen utan vätska med endast hackad lök, vitlök, hela svarta pepparkorn i 30 minuter. När dem är klara tog jag ut dem la dem på metal folie och penslade med min valda glaze.
Revbenen blir så mycket mörare och godare när dem blir tryckkokade utan vätska.







Kommentarer