Choklad cheesecake med video




Hittade ett gammalt recept med video här i bloggen som jag tänkte jag ville uppdatera och dela med mig igen. Året är 2011 då jag håller på att bygga upp receptbloggen. 

Smaklig spis! 

/Coach Jonas kocken Andersson 

Fick ännu en ahh ahh upplevelse på mig morgon powerwalk, så var tvungen att leka fram ännu en ny typ av cheesecake. Den är nästan lika dan som den förra men jag bytte ut yoghurten mot kesella och hade i lite mer maizena för jag tycket den förra var för lös. Den är god på sitt sätt men inte lika krämig som blåbärs cheesecaken, mest för att den blev fastare med kesellan i choklad cheesecaken, och att det finns blåbär och yoghurt i blåbärs cheesecaken.


200gr fullkorns digestiv
1dl vatten
400gr philadephia 5 %
250gr kesella 1 %
250ml mini mat 7 %
120gr 2st ägg
15gr kakao
15gr maizena
3 matskedar canderel
200gr choklad protein
30gr grovt hackad 70 % sockerfri mörk choklad

Värm ugnen till 180C. Ta ut allt så det är i rumstemperatur.
Krossa digestiv kexen och blanda dem med vatten. Lägg mixen i en kakform och fördela det jämn sen baka i ugnen i ca 10minuter till det har blivit hårt igen.

Blanda philadephia, kesella och halva proteinet i en skål så det blir jämnt fördelat.
Vispa äggen med mini mat, canderel, maizena och kakao så det inte finns några klumpar kvar. Vispa i resten av proteinet. 

Blanda i den andra mixen ner i mixen med philadephia men låt det vara marmorerat och inte helt utblandat. Lägg mixen i kakformen och jämna till så ytan blir så jämn som möjligt. Strö den hackade chokladen över och placera den i ugnen i 15minuter. Stäng av ugnen och låt den stå med luckan öppen i 30 minuter sen låt den stela i kylen i ca 6-8timmar.

Per 100gr
WKalorier 199,1
Protein 19,1
Kolhydrater 13,5
Fett 7,6





Kommentarer