Pepparkakor

Betalt samarbete med Svenskt kosttillskott, Svensk hälsokost och Lyckas med mat. 

Jag vet att det har varit tyst om den senaste tiden men hela november och december hade jag fullt upp med julruschen på jobbet, sen förra veckan så ringde sjukhuset och informerade mig om att det fans en plats ledigt för att operera mitt navelbråck så den senaste vecka har jag varit helt utslagen och inte haft någon ork men ibland är det bara bra att ta några steg tillbaka för idéerna har börjar flöda igen och jag hade fastnat på hur jag skulle leka ihop en pepparkaka. Fick iden från LCHF-butiken´s knäckemix som jag tog hem och provade. 

Så nu har jag kommit på basen till framtida kakor och till och med cheesecake basen vilket jag låter svalna i köket just nu. Från detta recept så kan ni leka vidare hur ni vill med vilka smaker ni vill och till och med lägga till protein pulver till som jag gjort med cheesecake basen.
Ner till stevia sockret är basen till alla framtida kakor.. hehe tror jag i alla fall tills jag leker fram en ny typ ”ler”

120gr 3dl MANDELMJÖL
60gr 1 ägg
1/2 tesked bakpulver
1/4 tesked salt
1/2 tesked STEVIA SOCKER
1 tesked kanel
1/2 tesked ingefära
1/2 tesked nejlika
1/2 tesked kardemumma frön

Lägg alla kryddorna i en mortel och blanda dem ordentlig. Lägg alla torra ingredienser i en skål sen blanda i ägget och knåda ordentligt så det blir en jämn klump. Rulla ut den till en cylinder sen med en kniv som ni doppar i varmt vatten så skär ut 18 lika tjocka bitar sen med fuktiga fingrar så platta ut dem till små kakor. Baka i en förvärmd ugn på 180C i ca 15 minuter till dem har blivit gyllenbruna. Ta ut och låt svalna.   






Per kaka delat på 18st
Kalorier 42,4
Protein 1,5
Kolhydrater 0,2
Fett 3

Per 100gr
Kalorier 508,3
Protein 17,7
Kolhydrater 2,7
Fett 36,5





Vill du göra en livsstilsförändring och upplever att du försökt allt men ändå inte lyckats?


  • Har du tröttnat på "quickfix" som inte håller i längden?

  • Vill du komma igång med träningen och bra kost?


  • Känner du att du fastnat i din träning och inte kommer vidare och når dina mål?


  • Känner du att din vardag är allt för stressig och att du inte lyckas få livspusslet att gå ihop?






Har du någon fråga eller fundering om blogginlägget eller våra tjänster kan du ställa den direkt här:





HÄR HITTAR DU LITE FLER NYTTIGA JULIGA RECEPT






















Kommentarer